Bilfritt byliv i Oslo sentrum
På denne siden legger vi ut informasjon, avisartikler, osv. om "Bilfritt byliv".
Onsdag 30.mai 2018 var det møte om de vedtatte planene for "Bilfritt byliv". Søren har jobbet mye med dette, men dessverre har ikke politikerne hørt på guidene i denne omgang.
Lisa Bakir deltok på møtet, og dette kom frem:
- Fr. Nansensplass blir bilfri fra 4.juni 2018. Omskilting skjer i helgen. Kun vareleveranser blir tillatt, og kjøring til eiendommene. Handikapp-plasser skal bort.
- Rosenkrantzgate blir skiltet med 10 minutter av- og påstigning fra 4.juni. Det vil være 2-6 parkeringsvakter som skal være tøffe og håndheve dette. De vil også ha kart til bussjåførene som parkerer i området.
- I visse tilfeller vil de gi oss lov til å slippe av i Hieronymus Heyerdahls gate.
- Taxiholdeplassen nederst i Rosenkrantzgate blir fjernet. Det skjer også 4.juni. Her blir det plass til 1,5 buss.
- Skilting for Filipstadveien 2, blir klar 11.juni.
- Det blir forbudt å kjøre gjennom Christiania torv fra 4.juni, kun busser og varetransport. Dette vil lette trykket tror jeg i Rosenkranzgate.
- Skulle det oppstå krise har de en plan om å ta i bruk Tordenskjoldsgate og i verste fall la bussene få kjøre over Rådhusplassen, men ikke Fr. Nansensplass.
- Alle bussene skal vekk fra Rådhusplassen ca. november så dette blir en løsning ved krise i sommer.
Vi har ingen mulighet å påvirke dette nå og vi må gjøre det beste ut av situasjonen. Det er de harde fakta.
Mvh
Lisa Bakir
--------------------------------------------------------------------------------------
Tirsdag 10. april 2018 var det en åpen og muntlig høring om "Bilfritt byliv" i rådhuset.
Høringen varte fra 09:00 - 14:00. De som uttalte seg fra reiselivet var:
Kl. 12:50-13:10:
- Visit Oslo
- Oslo Guideforening
- HMK – H. M. Kristiansens automobilbyrå AS
Alle parter fikk 3 minutter til å legge frem sin sak.
Mer informasjon finner du her (trykk på ordet med strek under)
Det var hyggelig å se flere engasjerte Osloguider i salen.
Nedover på siden vil du finne uttalelsen fra Oslo Guideforening.
Søren har blitt intervjuet av Nettavisen om bilfritt byliv: Frykter et bilfritt Oslo Sentrum: Guidene gruer seg
Andre artikler om saken:
Det er i 2018 en stor debatt om temaet. Her kan dere lese flere artikler:
Høring om bilfritt byliv: Politiet reagerer på Oslo-byrådets nye kjøremønster
Omsetningssvikt i butikkene: Parkeringskaoset i Oslo: - Kunnskapssvak politikk
Struper Oslo-trafikken og fjerner 2500 p-plasser
Oslo har lagt ned organisasjonen bak prestisjeprosjektet bilfritt byliv
Slik blir MDGs prestisjeprosjekt Bilfrtt byliv motarbeidet av Oslo kommune
Frp krever høring om bilfritt byliv i Oslo
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Kjøremønsteret var på høring til 28. februar 2018.
Vinteren og våren 2018 har styreleder Søren, turoperatøren Tumlare, og bussfirmaene HMK og Schaus vært i flere møter med Bymiljøetaten. De har snakket om utfordingene dette vil føre med seg for næringen.
Kjøremønsteret skal bidra til mindre bilkjøring totalt sett.
Nytt kjøremønster er utarbeidet med følgende prinsipper til grunn:
- Kjøring til eiendommer og varelevering skal være mulig, samt kjøring til P-husene i sentrum
- Kjøremønsteret bør være lesbart for bilister
- Kollektivtraséene skånes i mest mulig grad for biltrafikk
- Dagens gågatenett beholdes
- Det unngås å påføre sykkeltraséene økt biltrafikk og etterstrebes å påføre dem mindre biltrafikk
- Kjøremønsteret skal kunne skiltes iht. gjeldende regelverk
- Hindring av muligheter for å kjøre gjennom prosjektområdet fra nord til sør og fra vest til øst
- Gjennomkjøring henvises til Ring 1 og tunnel
Mer info via linken
Anbefalt kjøremønster fra 4. juni 2018
Uttalelse fra OGF angående nytt kjøremønster i
Åpen høring om bilfrit byliv. 10. april
Kjøremønster sentrum 4.juni 2018
Anbefalt kjøremønster
