w

Bilfritt byliv i Oslo sentrum

På denne siden legger vi ut informasjon, avisartikler, osv. om bilfritt byliv.

09.02.201810:49 Redaktør

Tirsdag 10. april var det en åpen høring om bilfritt byliv på Rådhuset

Høringen varte fra 09:00 - 14:00, hvor de viktigste for oss var: 

Kl. 12:50-13:10:

  • Visit Oslo
  • Oslo Guideforening
  • HMK – H. M. Kristiansens automobilbyrå AS

Alle parter fikk 3 minutter til å legge frem sin sak.

Mer informasjon finner du her (trykk på ordet med strek under)

Det var hyggelig å se flere engasjerte Osloguider i salen

Nedover på siden vil du finne uttalelsen fra Oslo Guideforening.

.

Søren har blitt intervjuet av Nettavisen angående bilfritt byliv: Frykter et bilfritt Oslo Sentrum: Guidene gruer seg



Tidligere informasjon i saken:

Det foregår er for tiden en stor debatt rundt temaet, her kan dere lese mer:

Høring om bilfritt byliv: Politiet reagerer på Oslo-byrådets nye kjøremønster

Omsetningssvikt i butikkene: Parkeringskaoset i Oslo: - Kunnskapssvak politikk

Struper Oslo-trafikken og fjerner 2500 p-plasser

Oslo har lagt ned organisasjonen bak prestisjeprosjektet bilfritt byliv

Slik blir MDGs prestisjeprosjekt Bilfrtt byliv motarbeidet av Oslo kommune

Den bilfrie byen kommer - til neste år. Slik kan den bli (Artikkel fra Aftenposten. OBS! Åpen for abonnenter)

Frp krever høring om bilfritt byliv i Oslo

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kjøremønsteret er på høring til 28. februar. 

Styreleder Søren har vært i møte, og snakket om utfordingene dette vil føre med seg for guider.

Mer info kommer når vi veit mer.

Nytt kjøremønster er utarbeidet med følgende prinsipper til grunn:

  • Kjøremønsteret skal bidra til mindre bilkjøring totalt sett
  • Kjøring til eiendommer og varelevering skal være mulig, samt kjøring til P-husene i sentrum
  • Kjøremønsteret bør være lesbart for bilister
  • Kollektivtraséene skånes i mest mulig grad for biltrafikk
  • Dagens gågatenett beholdes
  • Det unngås å påføre sykkeltraséene økt biltrafikk og etterstrebes å påføre dem mindre biltrafikk
  • Kjøremønsteret skal kunne skiltes iht. gjeldende regelverk
  • Hindring av muligheter for å kjøre gjennom prosjektområdet fra nord til sør og fra vest til øst
  • Gjennomkjøring henvises til Ring 1 og tunnel

Mer info via linken

Foreslått kjøremønster
Uttalelse fra OGF angående nytt kjøremønster i sentrum
Åpen høring om bilfrit byliv. 10. april
Fra høringen om bilfritt byliv

google map